Tüketici Hakem Heyeti kimlerden oluşur?
Tüketici Hakem Heyeti 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun‘a göre tüketici işlemleri ve tüketiciye yönelik uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara çözüm bulmak amacıyla kurulan heyetlerdir.
Bu heyet başkan dahil beş üyeden oluşur. Başkanı, illerde Ticaret İl Müdürü, ilçelerde Kaymakam veya bunların görevlendirdiği kişilerdir. Heyette konunun uzmanı belediye üyesi, baro üyesi, ticaret odası veya esnaf ve sanatkarlar odasının bir üyesi ve tüketici örgütlerinin seçtiği bir üyenin bulunması zorunludur.
Ayrıca heyetin raportörleri bulunmakta olup bunlarda heyetin çalışmalarına ve kararlarına esas olacak dosyaları hazırlamak ve uyuşmazlığa ilişkin raporu sunmakla görevlidir. Heyet, rapor ve ilgili belgelerin yer aldığı bu dosya üzerinden inceleme yapar.
Heyet üyelerinin toplantıya katılması zorunludur. Heyet, toplantıya katılanların oy çokluğu ile karar verir. Üyeler çekimser oy kullanamaz.
Tüketici Hakem Heyeti başvuru sınırı nedir?
Değeri 149 bin Türk Lirasının altında bulunan tüketici uyuşmazlıklarında tüketici hakem heyetlerine başvuru zorunludur. Bu değerlerin üzerindeki uyuşmazlıklar için tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamaz. Bu miktarın üzerindeki tüketici işlemleri için Tüketici Mahkemelerine başvurulmalıdır. Tüketici hakem heyetleri kendilerine yapılan başvuruları gereğini yapmak üzere kabul etmek zorundadır.
Neredeki tüketici heyetine başvurulmalıdır?
Başvurular, tüketicinin yerleşim yerinin bulunduğu veya tüketici işleminin yapıldığı yerdeki tüketici hakem heyetine yapılabilir. Tüketici hakem heyetinin bulunmadığı yerlerde ise başvurular o ilçe kaymakamlığına yapılabilir.
Heyete başvuru yaparken neye dikkat etmeliyim?
- Tüketici hakem heyeti kararında uyuşmazlık bedelinin ve başvuru sahibinin talebinin Türk Lirası cinsinden belirtilmesi zorunludur.
- Başvuruda bulunulurken bilgilerin eksisiz doldurulması ve eklenmesi gerekmektedir. Başvuruda bulunması gereken zorunlu bilgilerde eksiklik ya da tutarsızlık bulunması durumunda, tüketici hakem heyeti başkanı tarafından yazılı olarak yedi gün süre verilmek suretiyle başvuru sahibinden ek bilgi veya belge istenir.
- Konusu, sebebi ve tarafları aynı olan uyuşmazlık ile ilgili olarak birden çok tüketici hakem heyetine veya aynı tüketici hakem heyetine birden fazla başvuruda bulunulamaz. Yine konusu, sebebi ve tarafları kesinleşen kararla aynı olan yeni bir başvuru yapılamaz.
Avukatla Tüketici Hakem Heyeti başvurusu yapabilir miyim?
Başvurular şahsen veya avukat aracılığıyla; elden, posta yoluyla veya elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi ile yapılabilir.
Elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden yapılan başvuruların Tüketici Bilgi Sistemi ile yapılması zorunludur. E- devlet üzerinden THH başvurusu için tıklayınız. Bu başvuruların geçerli olabilmesi için uyuşmazlıkla ilgili başvuru formunun eksiksiz olarak doldurulması, varsa bilgi ve belgelerin Tüketici Bilgi Sistemine yüklenmiş olması gerekir.
Tüketici hakem heyetlerinde taraflar, avukatla temsil edilebilir. Tarafların avukatla temsil edilmesi durumunda, tüketici hakem heyetlerince vekâlet ücreti ödenmesine karar verilemez. Tüketici uyuşmazlıklarınız için bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Tüketici Hakem Heyeti kararı tebliğ edilir mi?
Kararlar elektronik ortamda karar tarihinden itibaren on beş iş günü içinde tebliğ edilir. Taraflar, kararlara karşı tebliğ tarihinden itibaren on beş gün içinde tüketici mahkemesine itiraz edebilir.
İtiraz, hakem heyeti kararının icrasını durdurmaz. Tüketici hakem heyeti kararlarına karşı yapılan itiraz üzerine tüketici mahkemesinin vereceği karar kesindir. Tüketici hakem heyeti kararı yalnızca verildiği uyuşmazlık için hüküm ifade eder.
Taraflardan her biri, nihaî kararın tebliğinden itibaren on beş gün içinde, ilk başvuruda yer alan taleplerle ilgili karar verilmeyen hususlarda, kararın tamamlanmasını isteyebilir. Kararın tamamlanmasına konu hususlar, tüketici hakem heyetince öncelikle gündeme alınarak sonuçlandırılır.
Tüketic Hakem Heyeti başvurum ne kadar sürede sonuçlanır?
Tüketici hakem heyetine yapılan başvurular, başvuru tarih ve sırasına göre en geç altı ay içinde görüşülür ve karara bağlanır. Yapılan başvurunun niteliği dikkate alınarak, karar süresi en fazla üç ay daha uzatılabilir.
Aleyhime karar verilmesi halinde masrafım ne olur?
Başvuru sonucunda tüketici lehine karar verilmesi halinde giderler karşı tarafa yüklenir. Uyuşmazlıkla ilgili olarak tüketici hakem heyeti tarafından tüketici aleyhine karar verilmesi halinde ise tebligat ve bilirkişi ücretleri Bakanlıkça karşılanır. Uyuşmazlığın tüketici lehine sonuçlanması durumunda, tebligat ve bilirkişi ücretleri karşı tarafça karşılanır.
Tüketici Hakem Heyeti başvuru sürecini kısaca özetlersek;
- Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre tüketici işlemleri ve tüketiciye yönelik uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara çözüm bulmak için kurulan heyetlerdir.
- Değeri 149.000 TL’nin altında olan uyuşmazlıklarında tüketici hakem heyetlerine başvuru zorunludur.
- Başvurular, tüketicinin yerleşim yerinin bulunduğu veya tüketici işleminin yapıldığı yerdeki tüketici hakem heyetine yapılır. Başvurular şahsen veya avukat aracılığıyla; elden, posta yoluyla veya elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi ile yapılabilir.
- Heyet, uyuşmazlık ile ilgili karar verirken tarafların talebiyle bağlıdır. Heyet, toplantıya katılanların oy çokluğu ile karar verir. Üyeler çekimser oy kullanamaz. Verilen kararlar tarafları bağlar.
- Başvurular, başvuru tarih ve sırasına göre en geç 6 ay içinde karara bağlanır.
- Tüketici aleyhine karar verilmesi halinde giderler Bakanlıkça karşılanır. Tüketici lehine sonuçlanmasında ise, giderler karşı tarafça karşılanır.